De blog van december 2021 en het jaaroverzicht van de schaapskudde Benneveld.

Allereerst de blog van december 2021.

Vanwege de corona verviel dit jaar de wolviltdag voor de herders. Dit mogen ze nu thuis doen als ze dat willen. De benodigdheden konden opgehaald worden en men kon thuis aan de slag.  De eindresultaten kunnen in de app gedeeld worden. Altijd leuk om te zien wat er gemaakt kan worden van de wol van de Drentse Heideschapen.

Herderswandeling op 2 december. Het was een gezellige wandeling. Herders die niet in alle gebieden komen, konden nu kennismaken met de andere gebieden en er heerlijk doorheen wandelen.

De dames in Katshaarschans zijn bekapt, hebben hun 2e oormerk gekregen en zijn nu weer klaar voor de winter.

De ijsweek. De winter is altijd een wat zwaardere periode omdat de waterbakken ijsvrij moeten worden gemaakt en gehouden. De ene bak is zo ijsvrij en bij de andere kom je er niet of nauwelijks doorheen.  Ook dit hoort er bij, maar heeft ook zijn charme.

In de laatste week van december 2021 haalden Wibbina en Marco hooi voor de dames bij huis. Dit vonden de dames geen probleem en gemoedelijk werd er meteen al geknabbeld.

En dan nu over naar het jaaroverzicht.

JAAROVERZICHT 2021

De foto’s zijn van de diverse herders.

Natuurlijk is er dit jaar ook weer het jaaroverzicht van de kudde.

Dankzij corona zijn er een aantal dingen niet doorgegaan (nieuwjaarsbijeenkomst, workshop knippen) en we moesten een aantal activiteiten uitstellen zoals bijvoorbeeld de wandelingen. Ook was er geen keuring dit jaar.

We begonnen in januari helaas met het overlijden van Zwaantje. Deze dame was al behoorlijk op leeftijd. Bij deze kudde worden de ooien vaak wat ouder dan normaliter bij andere kuddes. De dames worden bij de kudde van Benneveld, tot ongeveer hun 6e jaar ingezet bij de ram. Daarna mogen ze met pensioen. Hun lichaam wordt zo minder belast en ze kunnen een hogere leeftijd bereiken. Daarbij de goede verzorging en aangepast voer houden de dames in een zo goed mogelijke conditie. Helaas moesten we ook ooi Derry paar maanden later laten gaan.

Op 2 april, na ons heel lang in spanning te hebben gehouden, was er het eerste lam. Manoa kreeg dochter Maartje. Deze jongedame kreeg veel kraambezoek. Een mooie jongedame. Toen was het wachten op Oranja, De 2 dames bij huis waren als eersten gedekt door ram Geert die daarna naar het Dalerveense veen ging. Pas 12 dagen later vond Oranja het tijd om ook haar lammeren op de wereld te zetten. En maar liefst 2 dames. Ze kregen de namen Imke en Fenne. Wat later sloot ook Blue aan bij de groep lammeren die bij huis staat.

Blue

Daarna verlegden we onze aandacht naar het Dalerveense veen. Er was een rooster opgesteld voor 3 controles per dag. Het is de eerste keer dat we in het natuurgebied de lammeren ter wereld laten komen. Voor ons heel spannend. Op 19 april ’s avonds werden Ria en Bente van moeder Bontje geboren. Helaas werd Ria verstoten. Gelukkig waren Wibbina en Marco ter plaatse voor controle en konden ze Ria meenemen naar huis en haar de fles geven.  De volgende ooi was Noor op 20 april. Zij kreeg eerst Herman en terwijl ze iets verder weg liep om Tessa ter wereld te brengen, was Herman omringd door koeien en probeerde hij zelfs bij hun te drinken. Wibbina was er ook net en met hulp van Jasper kon Herman gered worden. Bij de moeder gezet en in 1e instantie leek ze het lam ook te accepteren. Toen ’s middags herder Ria en man Herman gingen kijken, bleek het helaas niet zo te zijn en hebben ze Herman naar Benneveld gebracht waar hij ook de fles kreeg en Ria gezelschap kon houden. Ook Olivia vond het tijd om haar ramlam op de wereld te zetten. Hij heet Eddie.

Na Olivia was het op dezelfde dag de beurt aan Nijntje en Loïs Clark. Nijntje kreeg een prachtig ooilam en wel Bonnie. Loïs Clark beviel ook van een ooilam die de naam Ayla gekregen heeft. Op 22 april was het de beurt aan Emalia en zij kreeg een prachtige dochter die nu Josje heet. Hanneke Puk kreeg ook een tweeling. Twee ooitjes. Monique en haar inmiddels overleden zusje.  Later bleek dat Monique niet goed kon meekomen, ze kreeg te weinig melk binnen. Zij mocht nu de flessengroep gezelschap houden en door Wibbina verzorgd worden en van flesjes melk worden voorzien.

Op 24 april was het de beurt aan Chi. Zij bracht 2 prachtige lammeren ter wereld. Dit zijn Chico Geert en Chica Geertruida. Op 25 april vond Twinkel ook dat het tijd was en  zette Pixie Twinkel op de wereld. Ook Alison vond het tijd en zette 2 hele  mooie dames op de wereld. Zij heten Jetske en Pientje. De enige 2 echt bonte dames van de lammeren. Tja, en wat al die anderen kunnen, kon Lammy ook. Zij bracht 2 pikzwarte dames ter wereld. Ze heten Isabella en Nyssa. Toen kregen we 2 dagen rust. Op 27 april bracht Meera 2 rammetjes ter wereld met de namen Joesoef en Milo. Gevolgd door Anna met ramlammeren Milan en Guillaume.

Mila van Anna-Lynn bracht op 28 april ramlam Tesla ter wereld.  Na een paar dagen gevolgd door Bea met ooilam Maxima. Ook Roodkapje sloot zich er een paar dagen later bij aan met 2 ooilammeren. Namen zijn onbekend. Anne-Lynns laatste ooi Tula bracht op 6 mei haar ramlam Sem ter wereld.

Gwynneth vond het op 30 april tijd en zette ramlam Gael en ooilam Ginger op de wereld. Later bleek dat Gael ook niet genoeg binnen kreeg en hij mocht ook het groepje fleslammeren gezelschap houden. Op 1 mei l bracht Oasis ramlam Liam ter wereld en zijn zusje heeft nog geen naam. Mali sloot zich er bij aan en bracht ooilam Kala ter wereld.  Op dezelfde dag kwamen ook de lammeren van Wemke. Ramlam Dries en ooilam Eemke.

Hierna nog de laatste loodjes. Van de laatsten beet Joslynn op 2 mei het spits af en bracht ramlam Jos en ooilam Joy ter wereld.  Jos is de dag van zijn geboorte verstoten en is toen ook de flessengroep gaan versterken. 5 Stuks inmiddels. Wibbina heeft er haar handen vol aan. Op 7 mei was de allerlaatste ooi  zo ver en bracht Snuitje ramlam Heertje ter wereld.

Halverwege mei zijn de dekgroep en de heidegroep in Dalverveen weer samen gekomen. Nu lopen er 90 schapen in het heidestuk. Dat is incl. de lammeren.

Op 31 mei zijn de eerste 2 oudere schapen bij huis geschoren en dat ging zo een week door. Op 3 juni is de rest bij huis geschoren. Op 6 juni waren de rammen in de Palms aan de beurt en op 12 juni alle schapen in het Dalerveense veen. Dit verliep zeer voorspoedig ondanks de weinige mankracht. Respect.

Op 11 juli 2021 haalden we de schapen in de vangkooi in het Dalerveense veen en werden er 15 ooien uitgezocht die het komende jaar in Katshaarschans mogen lopen. Ze lopen in een prachtig gebied bij de historische schans.

Op 11 augustus zijn er 10 rammen uit de Palms vertrokken voor hun volgende avontuur. Woest ging mee naar huis en had daar een weitje voor zich alleen.

Op 4 september verzamelden we alle schapen in het Dalerveense veen weer in de vangkooi. Het 2e oormerk moest aangebracht worden en de lammeren uitgezocht of ze een ram of ooi zijn. De ramlammeren gingen daarna met Woest, Herman, Jos en Gael naar de Palms. Amy maakte de pasfoto’s van alle lammeren voor de adopties. Marise en Ria zorgden voor de oormerken bij het juiste schaap/lam. Justin en Marco vingen de schapen en Marco deed ze de oormerken in. Wibbina zocht de lammeren bij de ooien en Monique deed de administratie.

Nu we weten hoeveel ooitjes (26)  en rammetjes (14) we hebben, kon ook het adoptieproces beginnen. In no-time waren alle lammeren geadopteerd. Op één lam na, maar die hebben we als reserve voor als er iets gebeurt. Of als er toch nog iemand een schaap/lam wil adopteren. Na deze dag, wisten we ook wie de winnaar/winnares was van de lammetjes wedstrijd. Ze had het totaal precies goed en ook de aantallen ooitjes en rammetjes had ze bijna volledig goed. Helen Eising (adoptante van Kaatje) gefeliciteerd. Wibbina heeft haar de prijs toegestuurd.

Wij willen u van harte bedanken voor uw bijdrage door middel van de adoptie(s). Door uw bijdrage kunnen we de kudde van de noodzakelijke zorg voorzien. Het speciale voer voor de oudjes, de dierenarts, medicatie en nog allerlei andere kosten die er bij komen kijken bij het verzorgen van de kudde.

Geboren dit jaar zijn:

Ramlammeren : Herman, Eddie, Chico Geert, Joesoef, Milo, Milan, Guillaume, Tesla, Gael, Liam. Dries, Jos, Sem en Heertje.

Ooilammeren : Maartje, Fenne, Imke, Ria, Monique, Bente, Tessa, Bonnie, Ayla, Josje, Chica Geertruida, Pixie Twinke, Jetske, Pientje, Isabella, Nyssa, Ginger, Kala, Eemke, Joy, lam van Oasis en aangevuld met Blue. Het zusje van Monique is helaas aan het bloed overleden. (eiwitvergiftiging)

Anne-Lynn had bij haar schapen 2 rammetjes (Tesla van Mila en Sem van Tula) en 3 ooitjes (Maxima van Bea en nog 2 zonder naam van Roodkapje).

Wandelingen : 18 september in Dalerveen ging helaas niet door. De wandeling op 19 september in Katshaarschans was erg gezellig.  Ook de wandeling op 25 september bij huis en in de Palms was erg leuk. Als laatste op 26 september in het Dalerveense veen. Deze was ook erg gezellig en iedereen heeft zijn of haar adoptieschaap gezien. De traktatie bij de koffie was weergaloos.  Officieel heten deze “broodjes” Drentse verleiding, maar bij ons heten ze nu  herdersbollen. Die waren heerlijk.  Bakker Herman Schepers in Sleen, ze vielen bij  iedereen goed in de smaak.

Helaas zijn we dit jaar ook een paar schapen verloren. Overleden dit jaar zijn: Zwaantje (ouderdom),  Derry (waarschijnlijk vergiftiging d..m.v. een plant of struik), zusje van Monique (eiwitvergiftiging) en Chico Geert (waarschijnlijk ook eiwitvergiftiging).  Aan het eind van het jaar ook Woest, hij ging slecht lopen en veel liggen. Toen is hij bij huis gehaald.   Uiteindelijk moest hij ook ingeslapen worden.

Woest van het zusje van Monique is er helaas geen foto beschikbaar.

We hopen met elkaar dat 2022 een goed jaar mag worden voor iedereen en dat ook de activiteiten weer plaats kunnen vinden; zoals  de nieuwjaarsbijeenkomst voor de herders, de workshop schapen knippen en de keuringen. En het zou leuk zijn als de adoptanten aanwezig kunnen zijn bij het schaapscheren.

Namens de herders en de schapen: Gelukkig nieuwjaar en tot ziens in 2022!!!!!